خورش قورمه سبزی بی شک یکی از غذای لذیذ ایرانی است و به شکلی این خورش معیار طباخی هم می باشد و هر کس بتواند این خورش را به زیبایی طبخ کند یک آشپز حرفه ای محسوب می شود. برای طبخ یک قورمه سبزی خوش رنگ و بوی جاافتاده باید حتما نکاتی درخصوص محتویات طبخ آن بدانید. بنابرین با ما همراه باشید تا راه های لعابدار شدن قورمه سبزی و غلیظ شدن آن را آموزش دهیم.

همچنین بخوانید:

فوت و فن های قورمه سبزی جا افتاده و لعاب دار:

  1. سبزی استفاده شده در خورش قورمه سبزی مسلماً باید بسیار خوب ریز شده باشد و درصورتیکه خرد نباشد هر چقدر هم بجوشد غلیظ نمی شود و لعاب نمی اندازد.
  2. سبزی ریز شده را به خوبی سرخ کنید تا خورش آب نیندازد و آبکی نشود.
  3. سبزی سرخ شده را قبل از طبخ خورشت قورمه سبزی با گوشت حرارت بدهید این کار سبب لعابدار شدن خورش می شود.
  4. سبزی که به منظور قورمه سبزی انتخاب می کنید باید اسفناج و تره هم داشته باشد تا خورش شما را پرمایه کند.اگر اسفناج حاضر نبود از برگ چغندر می توانید استفاده کنید.
  5. استفاده از گوشت گوسفندی سبب لعابدار شدن خورش می شود.
  6. حوالی 3 الی 4 ساعت زمان احتیاج است تا خورش قورمه سبزی بپزد و به خوبی لعابدار شود.
  7. وقتی خورشت شما آبدار شد می توانید با چند قالب یخ کوچک به خورشت شوک وارد کنید تا خورشت لعابدار شود و روغن آن در روی خورش جمع شود.
  8. در زمان آغاز طبخ قورمه سبزی حتما آب کافی به خورشت افزوده تا مجبور نشود در میان طباخی آب به خورش اضافه کنید چون از لعابدار شدن خورش جلوگیری میکند و چنانچه مجبور شدید آب بریزید سعی کنید از آب جوش استفاده کنید.
  9. لوبیای درخور قورمه سبزی، لوبیا قرمز است، اما می توانید از لوبیا چیتی هم استفاده کرد. لوبیا باید دستکم 5 ساعت در آب نم خورده و در این بین یک تا 2 بار آب آن تعویض شود. خیس نخوردن لوبیا افزون بر ایجاد نفخ، سبب می شود خورش بو و مزه لوبیا بدهد.
  10. یکی از نکات پراهمیت به منظور خوشطعم شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن این است که سبزی را تازه فراهم کرده و خوب سرخ کنید. سبزی قورمه باید در گرما متوسط و روغن زیاد تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ آن تغییر کند و تیره شود.
  11. لیمو ونمک را در انتها کار وقتی که خورش حاضر می شود به مواد اضافه کنید چون درصورتیکه زود اضافه شود لوبیا و گوشت دیر پخته می شود و خورش غلیظ نمی شود.
  12. در انتهای طبخ خورشت قورمه سبزی وقتی یقین حاصل کردید که خورش شما آماده شده و سبزی و گوشت آن پخته اما آب زیادی دارد شما می توانید شعله را زیاد کنید و درب قابلمه را بردارید تا آب آن بخار شود و خورشت غلیظ و لعابدار شود.